Art.84 din legea 302/2004  definește mandatul european de arestare ca fiind o decizie judiciară prin care o autoritate judiciară a unui stat membru al Uniunii Europene solicită arestarea şi predarea de către un alt stat membru a unei persoane. Această solicitare vizează efectuarea urmăririi penale, judecata sau executarea unei pedepse ori a unei măsuri de siguranţă privative de libertate. Mandatul european de arestare se execută pe baza principiului recunoaşterii şi încrederii reciproce, în conformitate cu dispoziţiile Deciziei-cadru a Consiliului 2002/584/JAI din 13 iunie 2002.

1.  Care este procedura de emiterea a unui mandat european de arestare de către autoritatile romane?

Autoritatea emite un mandat european de arestare atunci când, faţă de natura infracţiunii săvârşite, vârsta şi antecedentele penale ale persoanei solicitate, precum şi alte împrejurări ale cauzei, consideră că este oportună emiterea unui mandat european de arestare şi sunt întrunite următoarele condiţii:

    a) persoana solicitată se află pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene;

    b) mandatul de arestare preventiva sau mandatul de executare a detenţiunii pe viaţă sau a închisorii este valabil;

    c) nu a intervenit, potrivit legii române, prescripţia răspunderii penale sau a executării pedepsei ori amnistia sau graţierea;

    d) atunci când arestarea şi predarea se solicită:

    (i) în vederea exercitării urmăririi penale ori a judecăţii, pedeapsa prevăzută de legea română pentru infracţiunea săvârşită este detenţiunea pe viaţă sau închisoarea de 2 ani sau mai mare;

    (ii) în vederea executării pedepsei, pedeapsa aplicată sau restul de pedeapsă rămas de executat este detenţiunea pe viaţă sau închisoarea de un an sau mai mare;

    (iii) în vederea executării măsurii privative de libertate, durata măsurii este de 6 luni sau mai mare.

2.  În ce situatii se poate emite fara respectarea conditiilor anterior mentionate?

 Atunci când măsura arestării preventive este luată ca urmare a înlocuirii de către organul judiciar român competent a unei măsuri sau obligaţii a cărei respectare a fost supravegheată anterior de statul de executare, mandatul european de arestare se poate emite chiar dacă nu este îndeplinită condiţia prevăzută la alin. (1) lit. d).

Condiţia prevăzută la alin. (1) lit. d) se aplică ori de câte ori statul de executare notifică aplicarea, în acest caz, a dispoziţiilor art.2 alin.(1) din Decizia-cadru a Consiliului 2002/584/JAI, astfel cum a fost transpusă în dreptul intern al statului respectiv.

3.  Cine poate emite mandatul european de arestare?

3.1 În faza de urmărire penală:

În faza de urmărire penală,de către judecătorul de drepturi şi libertăţi desemnat de preşedintele instanţei căreia i-ar reveni competenţa să judece cauza în fond, din oficiu sau la sesizarea procurorului care efectuează sau supraveghează urmărirea penală a persoanei solicitate;

3.2  În procedura de cameră preliminară:

Se emite de către judecătorul de cameră preliminară.

3.3 În faza de judecată:

În faza de judecată, de către judecătorul desemnat de preşedintele primei instanţe, din oficiu sau la sesizarea procurorului ori a organului la care se află spre executare mandatul de arestare preventivă sau hotărârea prin care s-a luat măsura privativă de libertate;

3.4 În faza de executare:

De către judecătorul desemnat de preşedintele instanţei de executare, din oficiu sau la sesizarea procurorului ori a organului la care se află spre executare mandatul de executare a pedepsei detenţiunii pe viaţă sau a închisorii sau hotărârea prin care s-a luat măsura privativă de libertate.

4. Ce atribuții are judecătorul?

Judecătorul competent verifică îndeplinirea condiţiilor menționate la punctul 1 şi procedează, după caz, astfel:

Judecătorul competent verifică îndeplinirea condiţiilor menționate la punctul 1 şi procedează, după caz, astfel:

a) emite mandatul european de arestare şi supraveghează luarea măsurilor pentru transmiterea acestuia;

În această situație instanţa emitentă informează procurorul care efectuează sau supraveghează urmărirea penală ori instanţa pe rolul căreia se află cauza spre soluţionare despre emiterea mandatului european de arestare, iar în cazurile prevăzute la alin. (4) lit. b) comunică încheierea procurorului competent.

b) constată, prin încheiere motivată, că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la punctul 1 pentru a emite un mandat european de arestare. Încheierea poate fi atacată cu contestaţie de procuror, în termen de 3 zile de la comunicare. Contestaţia se judecă de instanţa superioară, în termen de 3 zile de la înregistrarea cauzei, în camera de consiliu, fără citarea părţilor, cu participarea procurorului. În caz de admitere a contestaţiei, judecătorul de drepturi şi libertăţi sesizat iniţial este obligat să emită un mandat european de arestare.

5. Bunurile ce pot servi ca mijloc de probă pot fi indisponibilizate?

Da, instanţa emitentă poate solicita, din oficiu sau la cererea procurorului competent, indisponibilizarea şi remiterea bunurilor ce pot servi ca mijloace materiale de probă în procesul penal sau care au fost dobândite de persoana solicitată prin săvârşirea infracţiunii.

6. Trebuie respectat caracterul confidențial al procedurii?

Art.94 alin 8 din Legea 304/2004garantează caracterul confidențial al procedurii doar până la arestarea persoanei solicitate în statul membru de executare.

7. Informaţii suplimentare şi garanţii

În cazul în care mandatul european de arestare a fost emis în scopul urmăririi penale sau al judecăţii, iar persoana solicitată este cetăţean sau rezident al statului de executare, Ministerul Justiţiei, prin direcţia de specialitate, acordă garanţia că, în caz de condamnare, odată predată, persoana respectivă poate fi transferată în condiţiile prezentei legi.

În cazul în care persoana solicitată, aflată în stare de arest în statul de executare, îşi exercită dreptul de a-şi desemna un avocat în România, instanţa română emitentă a mandatului european de arestare transmite, la cerere şi fără întârzieri nejustificate, autorităţii de executare informaţiile privind tabloul avocaţilor cu drept de a profesa în unul dintre barourile membre ale Uniunii Naţionale a Barourilor din România. Informaţiile pot fi transmise inclusiv în formă electronică.   

8. Citește și Mandatul European de Arestare Partea I

Click aici pentru Mandatul European de Arestare Partea I – la solicitarea autorităților străine precum și refuzul persoanei de a se preda pentru a fi judecată în statul străin.